facebook

Digitalizacja danych w polskich przedsiębiorstwach zaowocowała we wdrożenia przeróżnych systemów informatycznych, w tym m.in. ERP, MRP, MES, CRM, czy chociażby systemy księgowe. Wymieniać można jeszcze długo źródła danych w przedsiębiorstwach. Co więcej ilość danych przetwarzanych wewnątrz organizacji nie przestanie rosnąć. Co na to polscy przedsiębiorcy? Takie pytanie zadali sobie twórcy raportu „Big Data+” (Computerworld we współpracy z IBM Polska), dzięki czemu znane są plany 224 polskich firm wobec ogromnych wolumenów danych.

 

Pierwsze przymiarki

42 procent przebadanych firm wciąż nie planuje działań w zakresie informatyzacji analizy danych. Twórcy raportu za przyczynę tej tendencji wskazują, iż zasadność takich wdrożeń nie była w ogóle rozpatrywana przez firmy.  Związane jest to z niską znajomością tematu i brakiem wyobrażeń na temat powiązań danych względem szans biznesowych. Z kolei wg części przedsiębiorców, którzy deklarują znajomość tematu, koszty wciąż przewyższają profity. Większość  podmiotów zadeklarowało, iż korzysta (30%) lub planuje (28%) wdrożenia tego typu systemów. Co ciekawe im większa firma, tym większa otwartość na delegowanie uprawnień dotyczących big daty, w dół hierarchii,. Angażowanie jak największej ilości pracowników powinno wystąpić już na etapie planowania, ponieważ zebrane informacje mogą w istotny sposób wpłynąć na analizy przedwdrożeniowe.

Etapy wdrażania big data w polskich firmach:

-zaawansowane planowanie (15%)

-testowanie (29%)

-wdrażanie (16%)

-rozwijanie (18%)

-udoskonalanie (22%)

 

Różne obszary, różne problemy

Największe zainteresowaniem przetwarzaniem wielkich zbirów danych, wykazały osoby odpowiedzialne za piony IT w przedsiębiorstwem. Na drugim miejscu znaleźli się szefowie działów marketingu, co cementuje tezę, iż najważniejszy obszar działalności big data w biznesie dotyczy relacji z klientami. Raport wykazał, iż obszary finansów i controllingu są bardzo ważne w branży przemysłowej, budownictwie, farmacji, czy edukacji. Przedsiębiorcy zwrócili uwagę na możliwości względem wychwytywania oszustw i malwersacji. Naturalnie takimi działaniami najbardziej zainteresowana jest branża finansowa i ubezpieczeniowa. Co ciekawe w tym sektorze widoczny jest również nacisk na odpowiednie modelowania ofert w stosunku do potrzeb klienta. Pomimo posiadania ogromnych zapleczy bazodanowych dot. transakcji, sektor ten deklaruje zainteresowanie przetworzeniem danych ze sfery mediów społecznościowych, co pokazuje jak rozległe zależności mogą być ze sobą łączone w nowoczesnej analityce.

Wykorzystanie big data w marketingu i sprzedaży:

-analizowanie potrzeb klientów i lepsze profilowanie produktów (54%)

-analiza danych o sprzedaży (28%)

-analiza mediów społecznościowych (15%)

-inne (3%)

 

Wykorzystanie big data w finansach i controllingu:

-zarządzanie należnościami (40%)

-tworzenie raportów kosztowych (20%)

-monitorowanie i kontrolowanie budżetów (20%)

-inne (20%)